Dyslexie u dětí základní školy: náprava, cvičení, druhy a formy onemocnění
1. Dyslexie u mladších školáků se jedná o přetrvávající selektivní narušení schopnosti osvojení čtenářských dovedností, a to i přes dostatečnou úroveň intelektuálního (i řečového) rozvoje, absenci poruch sluchového a zrakového analyzátoru a existenci optimálních podmínek pro učení.
Porucha se projevuje následujícími příznaky:
1) čtení písmen po písmenech;
2) nahrazení a přeskupení písmen
3) vynechání písmen, slabik a předložek
4) zkomolení slov
5) čtení hádáním
6) nepochopení smyslu čteného
Příčiny Dyslexie může být:
témata:
- Dysgrafie a dyslexie. Prevence a náprava
- Základní škola. 1-4 stupně
- Temochki
- Distanční pedagogická konference duben 2020
1) Kvalitativní nezralost mozku v jeho jednotlivých oblastech zděděná po rodičích
2) patologie těhotenství a porodu,
3) úrazy, infekce v prvních letech života, vedoucí k organickému poškození mozku.
4) sociální důvody. Sociální důvody zahrnují:
• negativní prostředí pro komunikaci;
Kvůli všem těmto faktorům není mluvený jazyk dítěte vyvinut, což slouží jako spouštěč pro rozvoj dyslexie. Sociální důvody také zahrnují:
• bilingvismus v rodině;
• rychlé tempo učení.
HLAVNÍ SMĚRY práce na korekci dyslexie jsou:
1) posílení spojení zvuk-písmeno
2) automatizace slučování slabik
3) formování porozumění textu
Abychom zvolili nejúčinnější metody korekce, musíme pochopit, s jakým typem dyslexie máme co do činění. Nyní krátce popíšu typ dyslexie a hned přejdu k metodám nápravy tohoto konkrétního typu. Je jich celkem 6:
1) Fonematické Dyslexie je způsobena nedostatečně vyvinutým fonemickým systémem. Nedostatečné rozvinutí fonematického sluchu vede k substituci a míšení opozičních fonémů: znělý-neznělý, tvrdý-měkký, sykavý-syčivý, africké a jejich složky. Nedostatečné rozvinutí fonematické analýzy a syntézy vede ke čtení písmen po písmenech, zkreslení slabičné struktury slova, vkládání, vynechávání, přeskupování hlásek, potíže se čtením obrácených slabik a shluků souhlásek.
Nejdůležitějším úkolem při tomto druhu činnosti je samozřejmě produkce a automatizace všech zvuků. A zároveň rozvoj fonematické percepce, analýzy a syntézy.
POUŽITÉ OPRAVNÉ TECHNIKY:
• Myslete na slova, která začínají určitým zvukem nebo s tímto zvukem uprostřed nebo na konci slova
• Vymyslete slova ze 3, 4 atd. zvuků
• Zvyšte číslo o počet zvuků ve slově
• Vymyslete řetězec slov, ve kterém nové slovo začíná zvukem, kterým předchozí slovo končilo
• Rozložte obrázky podle počtu slabik ve slově
• Vytvořte slovo (a dokonce i větu) z prvních slabik na daných obrázcích
2) Sémantický dyslexie. Charakterizováno zhoršeným porozuměním slovu nebo textu, který byl přečten bez chyby. Dochází k němu při slabičném nebo kurzorovém (tedy plynulém, ale nesrozumitelném) čtení a je způsobeno nedostatečně vyvinutou zvukově-slabičnou syntézou.
• Přečtěte si slovo a ukažte obrázek
• Přečtěte si slovo a proveďte odpovídající akci
• Přečtěte si slovo a vysvětlete, co to je?
• Vyberte z textu větu, která odpovídá obrázku
• Najděte v textu odpověď na otázku
• Uspořádejte sérii obrázků v souladu s textem, který čtete
Po přečtení textu:
• umístěte obrázek na správné místo
• najít chybu v pořadí obrázků
• Najděte chybu v textu na základě správného pořadí obrázků
• Vložte slovo do věty
K objasnění a systematizaci slovní zásoby se používají následující techniky:
• Výběr synonym a antonym pro slova čteného textu
• Hledání synonym a antonym v textu
• Výběr slova souvisejícího s tím, co čtete
• Korelace čteného slova s obecným pojmem
• Rozšíření rozsahu obecného konceptu, například „Běhat znamená rychle se pohybovat. Jaké další pohyby lidí nebo zvířat znáte?
• Vymýšlení sloves nebo přídavných jmen k podstatnému jménu, například „co dělá déšť: kape, mrholí, jede, dělá hluk, lije atd.“
• Spojte přečtené jméno zvířete se jménem jeho mláděte a/nebo domova
3) Negramatické Dyslexie je způsobena nedostatečným rozvojem zrakové ostrosti. Projevuje se nesprávným čtením koncovek ve slovech všech slovních druhů, zmatky ve správné stavbě slov ve správném počtu a rodu. Agramatismy jsou u dítěte přítomny samozřejmě nejen při čtení, ale i v mluvené řeči a psaní. Proto metody korekce agramatické dyslexie budou fungovat na vytvoření GSR dítěte jako celku. Tak:
• Hry pro rozvíjení funkcí flektivní změny „jeden-mnoho“, „řekni to laskavě“, „čí obrázek“ (moje sluníčko, moje kočka), „bez toho, co umělec namaloval obrázek“ (stůl bez nohy, konvička bez ouška).
• Hry pro rozvoj slovotvorných funkcí, např. „Profese“ – kdo vychovává děti? – Pane učiteli, kdo učí děti? “Vytvořit akci”: červená – červenat se a zelená -?
• Vytvořte větu podle obrázku a rozložte větný diagram pomocí žetonů pod obrázek
• Vložte frázi do věty (jsou vybrány věty se stejnou frází v různých případech)
• Sestavte slovní spojení pomocí slov ze sloupců 1 a 2
• Práce s deformovanými větami
• Práce s deformovaným textem
4) Mnestic Dyslexie je způsobena poruchami sluchově-verbální paměti, v důsledku čehož si dítě obtížně vytváří spojení mezi zvukovou a vizuální představou písmene. Dítě si NEPAMATUJE písmena, míchá je, při čtení je nahrazuje (nepamatuje si názvy písmen při práci s takovými dětmi jsou všechny úkoly zaměřeny na rozvoj různých typů paměti – zrakové, sluchové, motorické).
• Obkreslování písmena pomocí TROJROZMĚRNÉ šablony
• Zvýrazněte obrys samohlásek červeně a souhlásky modře pomocí vatových tamponů a barvy
• Modelování písmen z plastelíny
• Rozkládání písmen z malých předmětů (korálky, knoflíky, kancelářské sponky, zápalky)
• Vyřezávání písmen z papíru a lepenky
• Reprezentace písmen s tělem a výslovnost odpovídající hlásky
• Hra „Magic Bag“ (uhodnutí písmene nebo nalezení správného)
K obnovení fungování různých částí mozku odpovědných za různé formy vnímání používáme následující úkoly:
• Kreslení oběma rukama
• Hra „Dnes je hlavní levá“
• Hra „Přátelé-ruce“ – písmena píšeme střídavě pravou a poté levou rukou
• Při chytání míče a při hře s jinými předměty také používáme různé ruce
5) Optický dyslexie. Projevuje se to tím, že žák zaměňuje a mění písmena, která jsou si VZHLEDEM podobná. Při čtení textu dítě přeskakuje z jednoho řádku na druhý. Někdy se může objevit zrcadlové čtení – žák čte zprava doleva.
K nápravě optické dyslexie učitelé vymysleli snad NEJVĚTŠÍ počet různých her, úkolů a cvičení. Rozdělíme je proto do 4 skupin podle řešeného úkolu (protože je čas mé prezentace omezený, ukážu jen malou část z nich):
1) K rozvoji vizuální gnóze jsou nabízeny následující úkoly:
• Pojmenujte obrysové obrázky objektů.
• Pojmenujte nedokončené obrysové obrázky objektů.
• Pojmenujte přeškrtnuté obrysové obrázky.
• Vyberte obrysové obrázky, které se překrývají
• Určete, co umělec nakreslil nesprávně
• Rozdělte obrázky objektů podle jejich skutečné velikosti (nabízejí se obrázky objektů stejné velikosti, ale ve skutečnosti se liší velikostí).
• Najděte daný obrazec mezi dvěma obrázky, z nichž jeden odpovídá zobrazenému a druhý je zrcadlový.
2) K rozvoji vizuální paměti jsou nabízeny následující úkoly:
• Zapamatujte si 4–5 obrázků (nebo číslic, čísel, písmen a poté je vyberte z dalších 8–10).
• Uspořádejte 3-4 obrázky, písmena, čísla nebo tvary ve stejném pořadí, v jakém byly prezentovány.
• Hry „Co chybí?“ a “Co se změnilo?”
3) Při utváření prostorových reprezentací a vjemů je nutné brát v úvahu zákonitosti jejich vývoje v ontogenezi a v návaznosti na to provádět logopedickou práci podle následujícího plánu:
• diferenciace pravé a levé části těla;
• orientace v okolním prostoru;
• stanovení prostorových vztahů mezi prvky grafických obrázků a písmen (co je nahoře, co je dole, vlevo, vpravo, výše, dole, na začátku, na konci atd.)
4) K vytvoření gnóze písmen a rozlišení vizuálních obrazů písmen používáme následující techniky:
• Najděte písmeno mezi graficky podobnými písmeny
• Spojte písmena napsaná v různých fontech
• Identifikujte písmena, která jsou na nesprávné pozici
• Poznejte písmena podle jejich zrcadlového obrazu
• Ukažte správné písmeno mezi dvojicemi písmen, která jsou správně a zrcadlově zobrazena.
• Pojmenujte nebo zapište písmena přeškrtnutá dalšími řádky
• Obkreslete obrysy písmen pomocí tečkovaných čar.
• Pojmenujte písmena nad sebou.
• Sestavte písmena z prvků.
6) Šestý typ je taktilní dyslexie, která je běžná u nevidomých dětí, které čtou Braillovo písmo. O tomto typu dyslexie se podrobně bavit nebudeme. To je předmětem pozornosti tyflopedagogiky. Řeknu jen, že se to projevuje tak, že žáci při čtení přecházejí z jedné řady do druhé, přeskakují písmena a fráze, zkreslují sémantický význam přečteného a jsou náchylní k chaotickým pohybům rukou.
P.S. Dyslexie se jmenuje problém géniů. Touto poruchou trpělo mnoho slavných lidí: Hans Christian Andersen, Winston Churchill, Albert Einstein, Walt Disney, George Bush, Quentin Tarantino.
Buďte tedy se svými dyslektiky trpěliví, protože vy sami se můžete zapsat do historie jako logoped příštího génia!
Přiložené soubory:
Publikace k tématu:
Pěstování duchovních a mravních kvalit u dětí základní školy „Konečným cílem racionální výchovy dětí je postupné utváření jasného chápání věcí okolního světa u dítěte. Pak.
Aktivizace kognitivní činnosti žáků ZŠ v hodinách Popis práce. Aktivizace kognitivní činnosti žáků je jedním z hlavních úkolů mé práce. Vědomá a trvalá asimilace.
Kartotéka básní o vlasti pro žáky základních škol „Kde začíná vlast? Kde začíná Vlast? Z obrázku ve vašem základu, Od dobrých a věrných soudruhů, Bydlení na sousedním dvoře.
Korekce temporytmické organizace řeči u dětí základních škol Mechanismy tvorby řeči úzce souvisí s lidskou schopností vnímat a reprodukovat zvuky, různé rytmické a intonační.
Zkouška psaní u dětí základní školy. 1. Najděte pár ke slovu: Jeden – mnoho A) Koule – ___ Oko -.

Plastelínoterapie jako metoda nápravy poruch emocionálně-volní sféry u dětí předškolního věku Plastelínová terapie jako metoda nápravy poruch emočně-volní sféry u dětí předškolního věku Zvažování metod práce s dětmi.
Seznámení mladších školáků s tradicemi a kulturou kubánských kozáků: oblasti působnosti pro vychovatele Pracuji jako vychovatel na všeobecné škole s kozáckým zaměřením, kde se provádí speciální obřad zasvěcení do kozáckých dětí.

Projekt “Moje oblíbená kočka” pro mladší ročníky Vážení kolegové, ráda bych vás upozornila na projekt pro mladší ročníky, který jsme s dcerou Valerií připravili. Valeria studuje.

Písanky angličtiny pro žáky základních škol s dysgrafií Jak známo, v Rusku se angličtina učí již několik let od druhé třídy. Pro mladší studenty s diagnózou dysgrafie to je.
Technologie, která zvyšuje zájem o čtení mezi mladými studenty Technologie, která zvyšuje zájem o čtení. Vyplnil: učitelka základní školy Oksana Dmitrievna Yanenko Cíl: zlepšit úroveň čtení.
- Dysgrafie a dyslexie. Prevence a náprava
- Základní škola. 1-4 stupně
- Temochki
- Distanční pedagogická konference duben 2020
V období základní školy je velmi důležitá role pozorného a citlivého rodičovství, zejména během 1. a 2. třídy. Právě v tomto období se projevují a zvýrazňují vlastnosti dítěte, včetně například neurofyziologických charakteristik učení, jako je dyslexie, dysgrafie nebo ADHD, které mohou bránit dítěti naučit se číst a psát na stejné úrovni jako jeho vrstevníci.
Pro dítě s dyslexií a souvisejícími poruchami učení samozřejmě skupina specialistů, mezi které patří neuropsycholog, logoped (logoped-defektolog), dětský psycholog, vypracuje plán práce. O tom, na které specialisty se obrátit, jsme psali v našem článku. Úspěšná náprava však přímo závisí na zapojení rodičů do tohoto procesu.
Jedním z typů „domácích úkolů“ jsou cvičení a hry, questy, hádanky, deskové hry. Všechny by měly být zaměřeny na rozvoj nedostatečných funkcí dítěte.
Jaké další třídy mohou existovat?
<strong>ÚKOLY A HRY PRO DĚTI S DYSLEXIÍ</strong>
HRY S PÍSMENKY
Kreslení písmen. Začněte s hmatovým cvičením: požádejte své dítě, aby zavřelo oči a zároveň pomalu, ale zřetelně obkreslilo písmeno na jeho dlani. Požádejte je, aby písmeno pojmenovali podle jeho obrysu. Začněte jednoduchými písmeny (O, X, C, G) a přejděte ke složitějším (E, B, K, F).
Přeškrtnutí. Vytiskněte písmena abecedy na velký list papíru a dejte ho svému dítěti. Požádejte ho, aby přeškrtl každé písmeno, které řeknete.
SLOVNÍ HRY
Rozházená slova. Připravte si slova, která jsou vašemu dítěti známá, předem a vytiskněte je na papír. Rozdělte každé slovo na slabiky, smíchejte karty slabik dohromady a poté požádejte dítě, aby vytvořilo „rozházené“ slovo. Například z „KA-SO-RO“ bychom měli dostat kuriózní „SO-RO-KA“ a z „LET-MO-SA“ bychom měli dostat železo „SA-MO-LET“.
Hra se slovy. Při chůzi s dítětem vždy mluvte. Střídavě pojmenovávejte všechny předměty, které cestou potkáte. Požádejte doma dítě, aby pomocí kostek písmen tvořilo slova, která cestou potkáte (u větších dětí si je zapište do sešitu). Pravidelně se „představujte“ novým slovům, ale nepřetěžujte ho novou, složitou slovní zásobou.
Slabiky a míč. Kupte si malý gumový míček (nejlépe s texturovaným povrchem). Požádejte své dítě, aby přečetlo vytištěná slova po slabikách a současně stisklo míček v rukou. Ujistěte se, že hračku mačká všemi prsty, včetně prstenu a malíčků.
CVIČENÍ S TEXTEM
Čtení na půlky. Připravte si jednoduchý text nebo jednotlivé věty (nejlépe vytištěné velkým bezpatkovým písmem). Poté překryjte spodní polovinu vytištěného řádku pravítkem a požádejte dítě, aby přečetlo text se zakrytou spodní polovinou. Totéž opakujte s uzavřenou horní polovinou. Pokud to vaše dítě považuje za obtížné, skryjte pouze ⅔ řádku.
RYMOVÁNÍ
Můžete začít jednoduchým „house – tom“ a postupně přejít ke složitějším slovům a rýmům. Skvělý nápad je založit si speciální sešit, kam si dítě může zapisovat dvojice slov.
TWISTRY JAZYKA
Najděte a vytiskněte pár jednoduchých jazykolamů na kus papíru. Neustále je s dítětem opakujte. Postupem času můžete požádat o zvýšení rychlosti čtení a také o tiché a hlasité čtení.
TĚLESNÉ CVIČENÍ
Pokud má vaše dítě dyslexii nebo jiné poruchy učení související s neuropsychologií, je důležité věnovat dostatečnou pozornost pohybovým aktivitám, které zapojují obě ruce a/nebo nohy současně. V tomto duchu by byly vhodné pokusy naučit se jezdit na kole, bruslích/kolečkových bruslích, hrát si s míčem a skákat přes švihadlo. I v běžném životě se dá vymyslet něco užitečného, praktického a efektního: například mytí nádobí, mytí rukou, mačkání papíru spustí procesy v levé i pravé hemisféře současně.
Motorické diktáty jsou další důležitou součástí domácích úkolů rodičů s dětmi. Můžete začít s velmi jednoduchými úkoly, jako je „Postav se za židli“, „Postav se mezi stůl a pohovku“, „Vyšplhej se na židli“ a časem je znesnadníš.
ÚKOLY PRO POZORNOST A VYTRVALOST
Puzzle, diamantové mozaiky, stavebnice s mnoha díly, kutilská řemesla, modelování, provázková grafika – všechny tyto aktivity jsou navrženy tak, aby zvýšily vytrvalost dítěte a zároveň procvičily pozornost a trpělivost pro drobné monotónní práce.
Pokud jde o stavbu, dejte dítěti vždy volnost pro jeho fantazii, ale pak ho určitě požádejte, aby úkol splnilo podle přiloženého návodu nebo z něj sestavilo příklad. Dítě se tak naučí „číst“ daná pravidla a dodržovat je a také rozvíjet svou kreativitu.
POZOR!
- Vytvořte pozitivní učební prostředí. Žádné výčitky nebo cvakání prsty, když se dělají systematické chyby. Pouze trpělivost a dřina.
- Malé vítězství vytváří velký úspěch. Chvalte své dítě, vždy se snažte najít a upozornit na to, že je v něčem úspěšné.
- Netestujte rychlost čtení ani nedávejte obtížné diktáty. Vyhněte se přísnému testování v jakékoli formě.
- Pokud vidíte, že je pro vaše dítě snazší učit se na gadgetech, nevzdávejte se moderních technologií. Najděte online vzdělávací hry a kvízy a stáhněte si tematické aplikace.
- Pravidelnost je jedním ze základních faktorů úspěšné domácí korekce. Je lepší dělat 15 minut každý den než hodinu jednou týdně.