Jaké jsou výhody a škody kávy – 14 faktů o dopadu na lidské tělo
Stále existuje názor, že káva může vyvolat rozvoj vážných onemocnění, ale věda dokazuje opak. Pokud neexistují jasné kontraindikace, káva bude vynikajícím preventivním opatřením, které chrání před infarktem, mrtvicí a dokonce i depresí. Nevěříš mi? Zde je 18 nejnovějších studií na toto téma.

Káva a dlouhověkost
Mezinárodní agentura pro výzkum rakoviny (IARC) v roce 2017 dospěla k závěru, že pravidelná konzumace kávy snižuje riziko úmrtí. Jejich práce zahrnovala údaje o více než 500 000 lidech z Evropy. Podle této studie je u milovníků kávy méně pravděpodobné, že zemřou na nemoci zažívacího traktu, kardiovaskulární choroby a rakovinu. Kromě toho mají pijáci kávy nižší hladiny sérové alkalické fosfatázy, C-reaktivního proteinu a glykovaného hemoglobinu, což znamená, že je méně pravděpodobné, že zemřou na onemocnění jater, ledvin a kostí, chronické zánětlivé procesy a cukrovku.
V roce 2019 skupina čínských vědců také provedla rozsáhlou metaanalýzu založenou na 21 studiích zahrnujících více než 10 milionů lidí. Závěr vás potěší: dokonce jeden šálek kávy denně (s kofeinem nebo bez něj) snižuje riziko úmrtí o 3% a tři šálky – o 13%.

Káva a kardiovaskulární systém
V roce 2018 španělští vědci pozorovali 45 lidí ve věku 1000 až 26 let po dobu 49 dní a zjistili, že u zdravých lidí tři až pět šálků kávy denně snižuje riziko kardiovaskulárních onemocnění o 15 %. A u lidí, kteří již podobnými nemocemi prodělali, obvyklá konzumace kávy nezvyšuje riziko recidivy. Pouze hypertonici s nekontrolovaným krevním tlakem by se měli vyhýbat velkým dávkám kofeinu.

V USA ještě v roce 2009 výsledky mnohaletého průzkumu zahrnujícího více než 83 tisíc lidí ukázaly, že káva může u žen mírně snížit riziko mrtvice. A studie z roku 2021 v Číně zahrnující téměř 2,5 milionu účastníků zjistila, že existuje významná souvislost mezi konzumací kávy a sníženým rizikem mrtvice u žen i mužů. Pokud například pijete tři až čtyři šálky denně, šance na mrtvici se sníží o 21 %. Víc pít nemá smysl, účinek se nezvýší.

Káva a duševní zdraví
V roce 2015 provedli čínští vědci metaanalýzu 330 2018 účastníků a zjistili, že ti, kteří pravidelně pijí kávu, mají mnohem menší pravděpodobnost, že budou trpět klinickou depresí. V roce 14 se štafety chopili Španělé, kteří studovali XNUMX tisíc lidí. Lidé, kteří pili alespoň jeden šálek kávy denně, vykazovali nižší riziko rozvoje deprese než ti, kteří nápoj nepili vůbec. Předpokládá se, že polyfenoly a kofein působí tímto způsobem: mírné množství kofeinu má příznivý vliv na psychomotorickou aktivitu, zvyšuje bdělost a pocity energie, zatímco vysoké koncentrace polyfenolů chrání před jemnými zánětlivými procesy, které mohou způsobit depresi.
Další studie z roku 2014, tentokrát z USA, potvrzuje souvislost mezi konzumací kofeinu a rizikem sebevražd. Rozbor chování více než 208 tisíc lidí potvrdil, že každé dva šálky kávy denně výrazně snižují pravděpodobnost ukončení života tímto způsobem.

Káva a ochrana před cukrovkou
V roce 2018 provedli švédští vědci rozsáhlou metaanalýzu založenou na 30 různých studiích. Celkem obsahovaly údaje o více než milionu lidí. Z přehledu vyplynulo, že každý vypitý šálek kávy denně snižuje riziko vzniku cukrovky 2. typu o 6 %. A čínská studie ze zkumavky z roku 2011 dává ještě optimističtější prognózu: Lidé, kteří pijí čtyři nebo více šálků kávy denně, mají o 50 % nižší pravděpodobnost, že se u nich rozvine cukrovka 2. typu.
Možná je to všechno o látce cafestol. Například v roce 2017 malá studie na myších zjistila, že sloučenina zvyšuje sekreci inzulínu a snižuje hladinu glukózy nalačno.

Káva a zdraví ledvin
Přínos kávy pro ledviny prokázala mezinárodní metaanalýza v roce 2020. Zahrnoval 12 studií za posledních 60 let, které zahrnovaly více než 500 XNUMX lidí. Ukazuje se, že pití kávy je přímo spojeno se sníženým rizikem rozvoje chronického onemocnění ledvin. Zvýšené pozitivní účinky byly zaznamenány u těch, kteří pili čtyři a více šálků denně.

Káva a duševní schopnosti
Káva nejen stimuluje duševní schopnosti, ale také chrání mozek před řadou závažných onemocnění. V roce 2020 byla v Číně provedena velká studie na základě 13 studií. Ukazuje se, že lidé, kteří pravidelně konzumují kofein, mají výrazně nižší riziko rozvoje Parkinsonovy choroby nebo mohou zpomalit progresi onemocnění.

Další přehled 11 studií zahrnujících 29 2016 lidí z Číny (XNUMX) zjistil, že čím více kávy lidé pijí, tím nižší je riziko rozvoje Alzheimerovy choroby.
A evropská studie z roku 2020, která analyzovala více než 60 studií za posledních 30 let, ukazuje, že mírná konzumace kávy snižuje riziko demence a kognitivního poklesu.

Ochrana proti kávě a rakovině
O spojení kávy a rakoviny se toho moc neví, ale je jasné, že tam, kde je spousta antioxidantů, bude i ochrana proti rakovině. Britská metaanalýza z roku 2016 na 2,2 milionu lidí zjistila, že pití kávy může snížit riziko rakoviny jater. Podobně působí i bezkofeinová káva, která však působí méně výrazně.
V roce 2018 byla zveřejněna studie Italů, kteří zjistili, že káva poskytuje ochranu před postmenopauzální rakovinou prsu. Na základě 21 studií dospěli k závěru, že čtyři šálky denně poskytují další XNUMXprocentní šanci vyhnout se nemoci.

A abyste nedostali rakovinu tlustého střeva, bylo by dobré vypít alespoň tři šálky kávy denně. To je množství, které podle analýzy japonských vědců, provedené také v roce 20, snižuje riziko této nemoci o 2018 %.
Tento článek shrnuje nejnovější výzkum založený na důkazech o výhodách kávy. Materiál však slouží pouze pro informační účely a nelze jej použít jako přímý návod k akci. Pokud pijete kávu k léčbě konkrétního zdravotního stavu, určitě se poraďte se svým lékařem.