Zkušenosti

Jak silný čaj ovlivňuje krevní tlak – zvyšuje nebo snižuje hodnoty?

Na základě zpráv WHO o celosvětové prevalenci hypertenze je známo, že dnes trpí chronicky vysokým krevním tlakem 1,04 miliardy dospělých na světě, tedy téměř 31 % lidí. Podle organizace je také hypertenze jedním z nejdůležitějších rizikových faktorů ovlivňujících pravděpodobnost invalidity a předčasné smrti u docela mladých, schopných mužů a žen.

Kardiovaskulární onemocnění a mrtvice se vyvíjejí na pozadí hypertenze. První tvoří 45 % úmrtí, druhé – 51 %.

Nevyvážená strava, nízká spotřeba čerstvého ovoce a zeleniny, obilovin, mléčných výrobků a zdrojů zdravých nenasycených tuků, nadváha a obezita, sedavý způsob života, kouření a alkohol jsou nejznámějšími příčinami vysokého krevního tlaku. Na rozvoj patologie má mimo jiné vliv nedostatek vitamínů a minerálů. Zejména vitamíny B, C, D, hořčík, draslík. Tyto faktory lze snadno napravit a pomoci výrazně zlepšit pohodu pacienta bez užívání léků.

Protože ne každý si může dovolit drahou zdravotní péči, IHME, institut pro měření a hodnocení zdraví v rámci systému zdravotní péče, provedl studii nazvanou Global Burden of Disease. Zkráceně jako GBD nebo Global Burden of Disease. Práce zdůraznila význam nových strategií prevence, léčby a zmírnění symptomů hypertenze zavedením účinné, dostupné a nákladově efektivní léčby. A nejúčinnější byla změna jídelníčku s přidáním potravin obsahujících velké množství živin. Konkrétně zelený čaj, který má schopnost snižovat krevní tlak a hladinu cholesterolu v krvi, jako jeden z faktorů vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Mimochodem, důležitým rozlišovacím znakem nápoje je absence výrazných vedlejších účinků.

Jaké jsou výhody zeleného čaje?

Zelený čaj obsahuje velké množství fenolů – organických sloučenin skládajících se z:

  • katechiny – silné antioxidanty, jednoduše látky, které chrání buňky před poškozením v důsledku oxidačního stresu;
  • flavonoidy, které posilují stěny krevních cév, snižují propustnost kapilár, zlepšují krevní oběh a metabolické procesy v těle;
  • třísloviny s hypotenzními, antioxidačními, antimikrobiálními a dezinfekčními účinky, snižující riziko rakovinných patologií.

Flavonoidy se zase dělí na:

  • kvercetin, který zabraňuje tvorbě aterosklerotických plátů;
  • antokyan, který při pravidelné konzumaci zabraňuje rozvoji mrtvice;
  • polyfenol, který snižuje zátěž srdce a cév, pomáhá v prevenci infarktu – tato látka je nejvíce zastoupena v zeleném čaji;
  • rutin – bojuje proti křehkosti cév, odstraňuje těžké kovy a toxiny.

Prospektivní kohortová studie na více než 40000 XNUMX lidech uvedla, že každodenní konzumace zeleného čaje významně snížila krevní tlak. Byly předloženy i důkazy:

  • snížení koncentrace volného cholesterolu, lipoproteinů s nízkou a velmi nízkou hustotou, triglyceridů v krvi;
  • příznivé účinky na kontrolu glukózy.

Je důležité si uvědomit, že pozitivní účinky zeleného čaje na hypertenzi jsou pozorovány pouze při dlouhodobém užívání a nízkých dávkách. V opačném případě vede příliš častá konzumace nebo zvyšování síly nápoje k opačným důsledkům v důsledku přítomnosti kofeinu v něm.

Závěry

Zelený čaj má antioxidační vlastnosti a působí jako přirozený inhibitor angiotenzin-konvertujícího enzymu, sloučeniny aktivně používané ke snížení krevního tlaku, léčbě kardiovaskulárních onemocnění a selhání ledvin. Polyfenoly obsažené v nápoji zabraňují vstřebávání lipidů ze střev a podporují přeměnu cholesterolu na žlučové kyseliny – konečné produkty rozkladu, které se nehromadí v těle.

Přečtěte si více
Slzný kanál - jeho ucpání a zánět: jak léčit dakryocystitidu u dospělých

Epidemiologické studie prokázaly, že zelený čaj má kardioprotektivní účinek, to znamená, že chrání srdce a cévy před zničením. Ovšem za předpokladu, že člověk nepřekročí přípustnou dávku – přibližně 5-6 šálků až 200 mg denně nesyceného čerstvě uvařeného nápoje.

Zároveň, pokud existují pochybnosti nebo objektivní měření naznačující, že zelený čaj ve vašem případě nepomáhá snižovat krevní tlak, kandidát lékařských věd Alexander Jurjevič Shishonin doporučuje dát přednost čaji s tymiánem. Má zklidňující, analgetické, baktericidní a hojivé vlastnosti. Úspěšně se používá v prevenci hypertenzní krize.

Pokud máte stále dotazy týkající se dietních změn nebo konzumace určitých potravin, doporučujeme vyhledat osobní radu od specialistů na klinice Dr. Shishonina. Naši lékaři odeberou anamnézu, prostudují do hloubky klinický obraz a nabídnou účinné metody boje s chronicky vysokým krevním tlakem.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back to top button